Světová škola

Jak jsme se učili o vodě

1. Jak spolu fungují kapaliny různé hustoty?

Potřebujeme:

  • jakýkoliv olej (my použili slunečnicový)
  • potravinářské barvivo (čím víc barev, tím lépe)
  • voda
  • skleněná mísa
  • skleničky
  • kapátka (nebo lžičky)

Vodu rozlejeme do skleniček a do každé přidáme jinou barvu potravinářského barviva a rozmícháme. Do skleněné mísy nalejeme olej. Potom kapátky (pokud nemáte, stačí lžičky) nabíráme obarvenou vodu a pouštíme jí do oleje, kde vytváří barevné kapičky.

Pokud Vám je líto (stejně jako nám), maleriál jen tak vyhodit, můžete ho použít na tvoření. Pomocí lžiček nanášíme olej s barevnými kapkami na čtvrtky a vznikají nám parádní abstraktní obrazy.

2. Co plave a co se potopí?

Potřebujeme:

  • lavor (velkou nádobu)
  • vodu
  • spoustu různých předmětů

Do lavoru nalejeme vodu a postupně zkoušíme do vody vkládat předměty.

3. Mrak ve sklenici

Návod naleznete zde:

4. Pochodující barvy
  • Potřebujeme:
  • potravinářské barvivo (ideálně žluté, červené, modré)
  •  skleničky 6
  • papírové utěrky
  • vodu

Do tří skleniček nalejeme vodu a do každé z nich přidáme jednu barvu. Postavíme je vedle sebe (nebo do kruhu) v následujícím pořadí: sklenice se žlutou barvou, prázdná, modrá, prázdná, červená, prázdná. Papírovou utěrku složíme do proužku a propojíme jí dvě skleničky vedle sebe.

5. Malování deštěm

Potřebujeme:

  • práškové potravinářské barvivo
  • čtvrtky
  • déšť

Na čtvrtku rozsypeme potravinářské barvivo a položíme ji na déšť. Pak už jen sledujeme, jak déšť maluje.

 

6. Chytání deště

Zkuste si s dětmi někdy vyzkoušet, kolik deště zvládnete nachytat do nádob. Uspořenou vodu můžete pak použít třeba na zalévání kytek nebo zahrádky.

 

7. Malování ledem

Potřebujeme:

  • potravinářské barvivo
  • vodu
  • tvořítka na led/nanuky nebo jiné formičky
  • špachtličky na rukojeti
  • čtvrtky

Obarvenou vodu nalijeme do formiček, do každé přidáme špachtličku a dáme zamrazit. Když voda zamrzne, s pomocí špachtličky vyndáme z formy led. Potom používáme místo štětce na malování.

 

8. Koloběh vody v pytlíku

Potřebujeme:

  • zipový sáček
  • barvivo (není nutné, ale voda je pak lépe vidět)
  • voda
  • fix

Na sáček s pomocí fixu namalujeme koloběh vody – jak déšť padá do moře, vsakuje se do země, pomocí slunečního záření se vypařuje do nebe a vznikají mraky, ze kterých prší… Na dně sáčku vlijeme trochu vody, sáček zavřeme a nalepíme na okno. Když na něj bude svítit sluníčko, voda se bude odpařovat, usazovat se v kapkách a padat zpátky do vody.

 

9. Barvení rostlin

Potřebujeme:

  • potravinářské barvivo
  • vázu
  • bílou květinu/list čínského zelí apd.

Do vázy dáme obarvenou vodu a vložíme rostlinu. Postupně jak bude rostlina “pít”, začnou se její listy zabarvovat.

 

10. Prší?

Zkuste si s dětmi po delší časový úsek vést statistiku, jak často pršelo. Můžete si i vytvořit svůj srážkoměr:

11. Šetříme s vodou

Nejen, že se můžeme snažit zachytávat dešťovou vodu a následně ji využít, ale můžeme se snažit šetřit i tu kohoutkovou. Když budeme zachytávat vodu v umyvadle, můžeme s ní následně třeba splachovat záchod. Pokud použijete ekologické mýdlo, můžete s ní i například zalévat kytky.

 

12. Pítka a studánky

Během sucha a nedostatku vody myslíme i na žíznivá zvířátka v lese a vyrobili jsme jim pítko.

Do lesa jsme vzali keramickou misku a láhev s vodou. Společně s dětmi jsme na vybraném místě do misky naložili přírodniny, kamínky, klacíky, kůru, aby se drobnější živočichové při pití měli na co postavit a neutopili se. Pak už jsme jen dolili vodu a pítko chodili pravidelně kontrolovat.

Při tvoření jsme se inspirovali zde:

13. Skutečný dárek

Projektu „skutečný dárek“ jsme se zúčastnili již po několikáté, je to skvělý způsob, jak společně s naší komunitou udělat něco dobrého pro ostatní. Pokud Vás zajímá více informací nebo se chcete taky zúčastnit, můžete zde: